Friday 16 September 2011

BeTuL kE?

Setiap orang mempunyai ego masing-masing, tinggi atau rendah ego itu bergantung kepada individu tersebut dan bagaimana ea mengendalikannya. Sebenarnya ramai individu yang kalah dengan egonya sendiri, kerana apa? itulah persoalannya dan yang akan semestinya mendapat pelbagai jawapan yang berbeza mahupun sama bergantung kepada pendapat mereka. 'Ego' keras bunyinya dan juga keras maknanya dan akan menjadi makin kuat jika bergabung dengan 'Nafsu' yang biasanya akan menjadi kawan setianya. Sukar untuk menundukkan ego seseorang apatah lagi ego diri sendiri yang tanpa disedari menguasai pemikiran dan hati kita.

Dikatakan, Nafsu yang kuat namun ea akan lemah tanpa Ego kerana terkawal dengan Akal dan akan sentiasa tunduk dengan Iman.

Sedap didengarkan? Tapi sukar untuk itu berlaku, 'kerana kita manusia insan yang lemah' cukup sinonim dengan ayat yang begitukan?

Tanpa disedari ramai yang Menan dalam mengejar nikmat dunia dan begitu juga ramai yang Kalah dalam mengejar keredhaannya. Kenapa begitu ye? Bagus persoalan itu. Jawapan untuk persoalan itu amat mudah 'EGO - AKAL + NAFSU - IMAN = ?'.

No comments:

Post a Comment