Friday 12 August 2011

^-^

Sebalnya..!
Hanya kesabaran yang ku pohon kepadaNya, kuatkanlah kesabaran ini dan diri ini. Bila dalam keadaan begini kata-kata dan nasihat mama sentiasa kedengaran ditelinga ini, bagaikan satu melodi yang menenangkan dan membuatkan ku semakin kuat dan sedar dari terus bermain dengan semua yang mengganggu benak ini.

Ku ingin menjadi sekuat mama, ku ingin menjadi setabah mama, kku ingin menjadi sesabar mama dan ku ingin menjadi sesetia seperti mama... Namun mampukah ku?? Mama tidak pernah membenci dan mama tidak pernah mengeluh dengan apa yang ditanggungnya walaupun perkara itu sungguh berat untukku pikulnya. Mama tidak pernah melirik kesedihan, walaupun tidak pernah mengharapkan apa-apa balasan namun dapat ku rasakan mama ingin sekali merasa kebahagian yang diidamkan oleh setiap insan, tapi mungkin kebahagian itu masih belum menjengahnya.

Bila mendengar rungutan ku dan adik-beradik yang lain, mama tetap senyum dan memberi nasihat yang sungguh berhemah, jika melihat ekspresi yang tidak menyenagkan dari ku atau yang lain, mama akan terus menegur. Ayat azimat yang pernah mama luahkan kepadaku dulu masih ku ingat dan sentiasa beralun di cuping telinga ini. Kata mama "Deqna Nak Naik Ke Langit Dan Terjun Ke Bumi Pun Mama Tak Kisah. Tapi Jangan Pernah Sesekali Jatuhkan Maruah Mama & Ayah" (Dengan senyuman mama meluahkannya). Ku Membalas dengan "Hanya Kepercayaan Mama Yang Deqna Nak"(Senyuman mama ku balas) dan selepas itu ku berlalu keluar rumah kerana kekawanku telah menunggu. Kata-kata itu terluah bila ku acap kali meminta kebenaran mama untuk keluar bersama kekawan. Walaupun tidak sedikit pun kefahaman yang ku tunjukkan kepada mama terhadap kata-katanya itu namun disebalik itu kata-kata itu amat menusuk dan ku simpan disudut yang 'Beramaran'...

Ayat itu bagaikan satu azimat buatku, kemana ku melangkah, kemana tujuanku dan bagaimana tingkahku hanya ayat itu yang selau bersama ku. Tetapi dengan caraku ayat itu ku pegang dan janjiku pertahankan.

Pesan mama "Jangan Pernah Benci dan Buat Orang Seperti Orang Buat Kepada Kita" & "Sabar"...

No comments:

Post a Comment