Sunday 7 August 2011

KeLuHan HaTi

Setiap doaku memohon perkara yang sama, berulang-ulang kali...
Tiada tempat untukku mengadu selain kepadaNya. Hanya Dia tempat ku bersandar dan hanya Dia pendengar yang setia, setia saat dan detik, dikala gembira dan tangisku, hanya Dia yang sentiasa ada untukku. Ku bersyukur kerana ku ada Dia, tetapi sesungguhnya ku seorang hamba yang amat daif dan penuh dengan kelemahan, ku bukan seorang hamba yang baik dan jauh sekali untuk mengcap bauan syurgaNya. Cukup jauh diri ini dirasakan untuk mengejar tempat yang menjadi idaman setiap ciptaanNya. Ku amat daif dan angkuh dalam mensyukuri nikmat dan rahmatNya yang diberikan tanpa ada rasa berkira mahukan balasan.

Kerana ku masih lagi bermain dengan permainan dunia ciptaanNya, yang cukup mengasyikkan ini, ku kelalaian dan kekadang tersunggur dengan kelemahan diri sendiri. Bukan semua ini yang diriku mahukan, bukan semua ini yang ku impikan tetapi, kerana ku insan yang amat daif dan penuh dengan dorongan hawa nafsu, keegoan ku memuncak dan tiada kata selain Keampunan dipohon dalam setiap sujudku, dalam setiap hentakkan.
Tidak terucap dengan kata-kata betapa diri ini ingin sekali emlawan smeua itu, bukan tidak mahu melawan tapi diri ini belum cukup kuat untuk melawannya, sungguh keras hatiku, sungguh tinggi ego ini. Walau begitu banyak nasihat yang merempuh cuping telinga ini, namun hati ini tetap begini. walaupun begitu banyak motivasi yang dicari namun tetap begini.

Hanya diri ini yang tahu apa yang ingin dicari, sebelum seru memanggil dan sebelum ajal datang menjemput, banyak yang ingin diri ini rasakan semua taubat itu dicapai dan semua itu tidak akan dimengerti oleh mereka yang begitu Alim dan warak, dan begitu juga yang lain kerana mereka hanya berpegang pada pandangan dan pendapat yang tidak dapat ditentang kerana semua itu bersandarkan kepada ego dan hati...


Sungguh angkuh dan sombong, mengganggap diri sudah besar dan sudah lebih ilmunya walaupun hakikatnya itu smeua hanyalah satu perkara yang boleh dihitung dengan jari jemari yang begitu cantik susunannya...

No comments:

Post a Comment