Monday 10 August 2009

Pe FungSinYA

Assalamualaikum...
Cuba pasang telinga anda dan cuba dengar apa yang ada disekelillingmu..
Cuba buka mata anda dan cuba lihat apa yang terbentang dihadapan anda dan cuba terokai apa disebaliknya..
Dan tinggal 3 lagi pancaindera anda iaitu mulut, hidung dan lidah... Tetapi tangguhkannya dahulu..
gunakanlah 2 pancaindera itu untuk menilai adakah ini semua yang anda mahukan dan adakan ini yang anda harapkan tau sebaliknya..
ina bukan mendorong kepada kearah perspektif yang negatif sahaja tetapi cuba untuk membuka mata anda yang segar dan terang pandangannya dan telinga yanng masih lagi jelas pendengarannya..
tetapi tidak salah untuk kita menyedarkan..
tatapi nilailah ia..karana setiap daripada kita mempunyai pamdangan dan perspektif yang berbeza.. kekadang dalam kita asyik menikmati keindahan kehidupan diniawi ini ada beberapa perkara yanng kita akan terlepas pandang dan mungkin hilang dari jenak pemikiran..
selepas hati dan akal menilai barulah mulut anda dibenarkan untuk berkata-kata dan lidah mulalah digunakan.. tetapi kekadang apabila mulut terbuka dan llidah mula berkata-kata.. mesti ada yang akan tersilap dan kata-kata akan mula terlangjur dengan kata-kata yang belum tentu datangnya dari hati dan akal anda..
kerana lidah adalah racun bagi hati.. sebab itu sesuatu yang ingin dimulakan jangan dimulakan dengan lidah.. kerana tersilap langkah amat sukar untuk menemui penawarnya...
jadi mulalah dari mendengar dan melihat...


No comments:

Post a Comment